fbpx
Život dobrodruhov: Zrúcaniny kostola pod Senderovom

Za krásnymi výhľadmi nemusíte vždy prekonávať výškové metre a trápiť sa. Neďaleko Zemplínskej Šíravy je totiž úžasne miesto. Krásna jednoduchá prechádzka lesom, ktorá sa vám odvďačí nádherným výhľadom na vodnú nádrž a jej okolie. Príjemné miesto na oddych, kde si viete vychutnať úžasný západ slnka.

Informácie o trase a lokalite

Vhodné pre deti

ÁNO

Značená trasa

NIE

Stravovacie zariadenie

Náročnosť trasy

MIERNA

O pôvode a výstavbe kostolíka nie je žiadna písomná zmienka. Prvýkrát sa spomína až v roku 1336 ako miesto pustovníkov. Kedysi kostol Svätého kríža obývali takzvaný „križovníci“ (Rehoľní kanonici strážcovia jeruzalemského Sv. Hrobu Pána). Tí sa však neskôr presunuli do Lendaku, a kostol obsadili pavlíni. V roku 1378 boli ale mnísi nútení opustiť kostolík. Dôvodom bol nátlak schizmatikov.

Koncom 20. storočia bol vedený archeologický výskum, vďaka ktorému sa podarilo odkryť pozostatky kostolíka. Objavili sa tu aj nálezy ako úlomky halštatskej keramiky či obsidiánový úlomok. A práve toto je dôkazom toho, že to tu bolo osídlené už počas doby železnej. Dnes si tieto nálezy môžete pozrieť v Zemplínskom múzeu v Michalovciach.

Na vrchole môžete obdivovať pozostatky kamenného kostolíka Svätého kríža a veľký asi 2.5 metrov vysoký kovový kríž. Je tu altánok s posedením a vrcholová kniha, v ktorej môžete zanechať odkaz. Hneď vedľa kostolíka je malá lavička, nad ktorou sa týči neskutočne nádherný strom. Výhľad máte na Trnavu nad Laborcom, Slanské vrchy, Vinné či Michalovce.

Dopravná dostupnosť

Parkovanie

ÁNO, Pri hlavnej ceste (mapa)

Autobusová zastávka

ÁNO, Zemplínska Šírava, Senderov (mapa)

Vlaková zastávka

NIE

Celkové trvanie a dĺžka trasy

Dĺžka trasy: 606 m
Trvanie trasy: 0:20 h

S parkovaním to tu nie je až tak jednoduché. Hneď ako odbočíte z hlavnej cesty do chatovej oblasti, na ľavo je na tráve miesto pre jedno – dve autá. Odtiaľto sa vyberáme smerom do kopca pomedzi chatky. Na rázcestí pokračujeme hore a bočíme vpravo.. O pár metrov sa držíme vpravo. Keď dôjdete k bodu na fotke nižšie, držte sa vľavo.

Tu sa nám naskytá prvý výhľad na Zemplínsku Šíravu, čiastočne zakrytý stromami a kriakmi. Pár minút chôdze ďalej je ešte o niečo lepší výhľad, v ktorom už nám nebráni toľko rastlinstva.

Na ľavej strane si na múriku môžete všimnúť zelenú turistickú značku. Tejto sa budeme chvíľu držať. Z rozbitej asfaltovej cesty sa pomaly dostávame na lesný chodníček. Prichádzame k turistickému rázcestníku. Pri ňom bočíme doprava. Pár metrov po lesnom chodníčku, a sme v cieli.